ruslandRA.reismee.nl

We zijn in St Petersburg

Lieve allemaal

Ja, je leest het goed we hebben Moskou verlaten en zijn nu in st. Petersburg de stad van Peter de Grote!

Gisteren zijn we naar een klein maar heel bijzonder klooster geweest. Het klooster van Maria Martha (mijn doopnamen). Maria Martha was een jonkvrouw en toen haar man kwam te overlijden heeft zij dit klooster gesticht en is zij zich gaan inzetten voor zieke kinderen (er was een kliniek bij) Er was een prachtige tuin en de zon scheen hoog aan de hemel ! Maria Martha heeft daar voor haar vier lieverds vier kaarsjes (van bijenwas) aangestoken.

Daarna de Universiteit van Moskou bekeken.Nou Daisy ,Stalin (in zijn opdracht gebouwd) weet hoe je studenten moet lokken( verplicht gesteld door het kommunistisch regiem) om te gaan studeren. Een indrukwekkend gebouwencomplex waarbij de internetbedradingen massaal aan de buitenmuren hingen.

S'avonds de trein naar st. Petersburg.We deelde de coupe met twee jonge russen waarvan er een een klein beetje engels sprak. Slapen lukt echt niet kadoeng......... kadoeng....onder je hoofdkussen.

Vanochtend in een veel luxer hotel, midden in het centrum aangekomen waar we door een gids werden opgehaald om naar de Hermitage te gaan.Dit was vroeger het winterverblijf van Peter de Grote. Zijn vrouw liet gebouwen erbij bouwen en kocht in heel Europa kunststukken voor haar musea, waaronder ook 24 werken van Rembrand en een eigen theater. Alles was met heel veel goud en rijkdom ingericht.We hadden zowaar een Nederlands sprekende gids!

S avonds russisch specialiteiten gegeten; Pelmeni( grote raviloli), Cholodets (vlees gelei), Soljanka (komkommersoep) en Blini's (flensjes).

ST. Petersbrug heeft een prachtige verlichte skiline langs de rivier de Neva.

lieve groetjes Ren en Ank

Daisy

Lieve Mam en Pap,

Het moet wel heel apart zijn om naar het klooster te gaan van je eigen doopnamen. Gelukkig heeft zij heel goed werk gedaan!

De universiteit klinkt indrukwekkend (ben benieuwd naar de foto's) misschien toch maar overwegen om een tijdje in Rusland te studeren? :)

Fijn dat jullie een nederlandse gids hadden, de Nederlanders zitten ook echt overal :)

De kaarsjes zijn goed aangekomen, want hier gaat alles goed :)
Gister hebben ik en Jorrit bij Ruben en Maarten gegeten,was gezellig. Vanochtend is Wouter even op de koffie geweest.

Vanavond ga ik met Ingrid en Debbie hemelvaart vieren en morgen naar vriendinnen van de studie toe.
Allemaal heel gezellig, dus vandaag maar hard studeren!

Jammer dat Pap zijn vuilnis buitenzet dagen niet helemaal kloppen, maar gelukkig heb ik nog Sil (buurvrouw) en internet dus dat wordt ook opgelost :)

Veel plezier daar nog!
Liefs